A lap cikke szerint egyre komolyabb gyanú lengi körül a május 18-i lengyel elnökválasztás kampányát, miután több állami szerv és nemzetbiztonsági hatóság is vizsgálja, hogy külföldről finanszírozott politikai reklámokkal próbálták befolyásolni a választókat. A lengyelországi kibervédelemért felelős állami intézet, a NASK szerint olyan hirdetésekről van szó, amelyek az egyik jelöltet támogatták, másokat viszont támadtak, miközben nem hivatalos kampányforrásból költekeztek. A háttérben a magyar olvasók számára is ismerős cég, a korábban DatAdatként elhíresült, ma Estratos Digital néven működő vállalkozás áll.
Lengyelországban botrány tört ki a választások körül
A botrány középpontjában két, szinte ismeretlen Facebook-oldal – a „Wiesz Jak Nie Jest” (magyarul: „Tudod, hogy nem így van”) és a „Stół Dorosłych” („Felnőttek asztala”) – áll, amelyek az utóbbi hetekben nagy összegben hirdettek politikai tartalmakat Lengyelországban. A hirdetések látszólag átlagemberek véleményét közvetítik, de valójában éles támadásokat intéznek a konzervatív és jobboldali elnökjelöltek ellen, miközben a baloldali Polgári Koalíció jelöltjét, Rafal Trzaskowskit dicsőítik.
A lengyel kibervédelmi hatóság, a NASK által közölt adatok szerint ezek a profilok egy hét alatt több pénzt költöttek politikai reklámokra, mint bármelyik hivatalos kampánycsapat, miközben nem szerepeltek a kampánypénzügyi nyilvántartásokban. Az akció mögött az Akcja Demokracja nevű civil szervezet aktivistái, illetve egy bécsi székhelyű technológiai partnerük, az Estratos Digital állhat.
Bár a Facebook anyacége, a Meta hivatalosan tagadta a külföldi beavatkozást, a NASK, utalva a külföldi pénzügyi és szervezeti szálakra, értesítette a lengyel belbiztonsági szolgálatot (ABW), amely már vizsgálja a kampány mögötti forrásokat. A gyanú szerint nemcsak külföldi finanszírozás történt, hanem szándékos dezinformációs kampány is. A reklámok akár provokációnak is tekinthetők, amelyek célja az érintett jelölt kompromittálása lehetett.